LPP Miljökasse
Tygtryck och symboler
PEDAGOGISK PLANERING
Arbetsområde: Miljökasse med tryck
Vi kommer bland annat att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:
Vi kommer att arbeta med symaskinen och tekniken tygtryck genom att sy en miljökasse med ditt eget märke på.
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter:
Vi kommer b l a att prata om varför/om en tygkasse är att föredra istället för att köpa plastkassar och hur påverkar det miljön.
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck:
Vi pratar om symboler och dess betydelse och du designar din egen symbol.
Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)
- Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:
Några former av hantverkstekniker, i det här fallet maskinsömnad och tygtryck.
Begrepp som används i samband med dessa tekniker.
Arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas och följas.
- Slöjdens arbetsprocesser
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet. Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild.
- Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck. Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Målet är att du ska lära dig:
- en teknik av tygtryck
- använda symaskinen på säkert och korrekt sätt.
- om symboler och göra din egen.
- följa instruktioner (muntliga såväl som skriftliga).
- ta egna initiativ, arbeta självständigt och ta eget ansvar.
- utvärdera din arbetsinsats och det färdiga resultatet.
För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:
- Vid uppstart av det nya arbetsområdet sker genomgångar i helgrupp både av läraren och via instruktionsfilm. Därefter blir undervisningen individanpassad så att du ska få möjlighet att utveckla dina kunskaper så bra som möjligt.
- Du färdigställer föremålet och dokumenterar genom att beskriva alstret och skriva en utvärdering om processen.
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- planera och presentera dina idéer till slöjdarbetet
- formge och framställa ditt arbete utifrån instruktioner
- använda olika tekniker, redskap och maskiner när du framställer ditt slöjdarbete
- visa att du känner till hur ditt slöjdföremål har viss miljöpåverkan
- motivera dina val, varför du tycker att det blev bra eller vad du kunde gjort på annat sätt