LPP Miljökasse

Tygtryck och symboler

PEDAGOGISK PLANERING

Arbetsområde: Miljökasse med tryck

Vi kommer bland annat att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:

Vi kommer att arbeta med symaskinen och tekniken tygtryck genom att sy en miljökasse med ditt eget märke på.

  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter:

Vi kommer b l a att prata om varför/om en tygkasse är att föredra istället för att köpa plastkassar och hur påverkar det miljön.

  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck:

Vi pratar om symboler och dess betydelse och du designar din egen symbol.


Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)

  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:

Några former av hantverkstekniker, i det här fallet maskinsömnad och tygtryck.

Begrepp som används i samband med dessa tekniker.

Arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas och följas.

  • Slöjdens arbetsprocesser

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet. Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild.

  • Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck. Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.

Målet är att du ska lära dig:

  • en teknik av tygtryck
  • använda symaskinen på säkert och korrekt sätt.
  • om symboler och göra din egen.
  • följa instruktioner (muntliga såväl som skriftliga).
  • ta egna initiativ, arbeta självständigt och ta eget ansvar.
  • utvärdera din arbetsinsats och det färdiga resultatet.

För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:

  • Vid uppstart av det nya arbetsområdet sker genomgångar i helgrupp både av läraren och via instruktionsfilm. Därefter blir undervisningen individanpassad så att du ska få möjlighet att utveckla dina kunskaper så bra som möjligt.
  • Du färdigställer föremålet och dokumenterar genom att beskriva alstret och skriva en utvärdering om processen.

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • planera och presentera dina idéer till slöjdarbetet
  • formge och framställa ditt arbete utifrån instruktioner
  • använda olika tekniker, redskap och maskiner när du framställer ditt slöjdarbete
  • visa att du känner till hur ditt slöjdföremål har viss miljöpåverkan
  • motivera dina val, varför du tycker att det blev bra eller vad du kunde gjort på annat sätt
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång