LPP Tenntrådarmband
PEDAGOGISK PLANERING
Arbetsområde: Tenntrådsarmband ÅK 9
Vi kommer att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:
Traditionen med spunnen metalltråd är mycket gammal i Sverige och hos samerna har tenntrådsbroderiet varit utbrett sedan 1600-talet.
Du ska få prova på att fläta och sy ett tenntrådarmband av tenntråd och renskinn.
Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)
- Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:
Metall och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material.
Utvecklade former av hantverkstekniker, begrepp som används i samband med dessa.
Mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas och följas.
- Slöjdens arbetsprocesser:
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
Dokumentation i ord och bild.
- Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer:
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Slöjden i samhället
Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Målet är att ni ska lära er:
- fläta ett tenntrådsarmband enligt samisk traditionell hantverksteknik
- följa en visuell såväl som en skriftlig instruktion.
- Känna till olika material, redskap och verktyg knutet till denna teknik
- få kännedom om tenntrådsflätningens ursprung
För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:
- Med hjälp av instruktioner via tex film på dator, muntlig och visuellt av läraren.
- Du tar del av erbjudet inspirationsmaterial i form av färdiga föremål och arbetsbeskrivningar.
- Du färdigställer föremålet och dokumenterar och utvärderar.
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- framställa ett tenntrådsbroderi, från flätning till sömnad
- förstå och använda dig av arbetsbeskrivningar
- motivera dina val under processens gång.
- ta eget initiativ och ansvar för att driva ditt arbete framåt
- lyssna och arbeta både under lektioner och genomgångar