LPP Klädsömnad
PEDAGOGISK PLANERING
Arbetsområde: Sy i trikå: Klädsömnad
Vi kommer bland annat att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:
Du ska få lära dig grunderna i klädsömnad, mönsterkunskap och måttagning. Dina kunskaper ska du få använda till att sy ett enkelt klädesplagg i trikå.
Vi utgår från färdiga mönster.
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter:
Val av plagg, tygkvalité, hur du lägger ut på tyget och så vidare...
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)
- Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:
Några former av hantverkstekniker, i det här fallet klädsömnad.
Begrepp som används i samband med denna teknik.
Arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas och följas.
- Slöjdens arbetsprocesser
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet. Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild.
- Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Slöjden i samhället
Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Målet är att du ska lära dig:
- grunderna i klädsömnad (måttagning, mönsterritning, tillklippning mm)
- formge och sy ett enkelt klädesplagg
- välja mönster, storlek, material, färg, form och se hur dina val påverkar klädesplagget
- veta vad det är för skillnad på trikå och ett vävt tyg
- hur olika redskap används på ett säkert och fungerande sätt
- att följa muntliga och skriftliga instruktioner
- beskriva ditt arbete med specifika slöjdord (hur du gjorde när du framställde ditt plagg och hur det har påverkat slutprodukten)
- dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:
- Vid uppstart av det nya arbetsområdet sker genomgångar i helgrupp med en gemensam introduktion, där grunderna i klädsömnad gås igenom: måttagning, mönsterritning, tillklippning... Därefter blir undervisningen individanpassad så att du ska få möjlighet att utveckla dina kunskaper så bra som möjligt.
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- välja en modell, ett mönster till ett klädesplagg och utifrån detta göra en planering där du eventuellt gör ändringar och utveckla idéer
- välja passande storlek, material, teknik/metod och motivera dina val (utifrån arbetets syfte och kvalitet och med tanke på miljön)
- ta eget initiativ och komma med förslag som leder arbetet framåt
- arbeta efter skriftliga och muntliga instruktioner
- pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till plaggets form (utseende) och funktion (användningsområde) och vid behov ompröva och ändra dina tidigare val
- hantera symaskinen på ett säkert och fungerande sätt och använda olika tekniker för klädsömnad med tanke på materialval
- värdera din arbetsprocess och dokumentera ditt färdiga arbete
- använda korrekta slöjdspecifika begrepp i dina beskrivningar