LPP Klädsömnad

PEDAGOGISK PLANERING

Arbetsområde: Sy i trikå: Klädsömnad

Vi kommer bland annat att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:

Du ska få lära dig grunderna i klädsömnad, mönsterkunskap och måttagning. Dina kunskaper ska du få använda till att sy ett enkelt klädesplagg i trikå.

Vi utgår från färdiga mönster.

  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter:

Val av plagg, tygkvalité, hur du lägger ut på tyget och så vidare...

  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)

  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:

Några former av hantverkstekniker, i det här fallet klädsömnad.

Begrepp som används i samband med denna teknik.

Arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas och följas.

  • Slöjdens arbetsprocesser

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet. Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild.

  • Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.

  • Slöjden i samhället

Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Målet är att du ska lära dig:

  • grunderna i klädsömnad (måttagning, mönsterritning, tillklippning mm)
  • formge och sy ett enkelt klädesplagg
  • välja mönster, storlek, material, färg, form och se hur dina val påverkar klädesplagget
  • veta vad det är för skillnad på trikå och ett vävt tyg
  • hur olika redskap används på ett säkert och fungerande sätt
  • att följa muntliga och skriftliga instruktioner
  • beskriva ditt arbete med specifika slöjdord (hur du gjorde när du framställde ditt plagg och hur det har påverkat slutprodukten)
  • dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.

För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:

  • Vid uppstart av det nya arbetsområdet sker genomgångar i helgrupp med en gemensam introduktion, där grunderna i klädsömnad gås igenom: måttagning, mönsterritning, tillklippning... Därefter blir undervisningen individanpassad så att du ska få möjlighet att utveckla dina kunskaper så bra som möjligt.

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • välja en modell, ett mönster till ett klädesplagg och utifrån detta göra en planering där du eventuellt gör ändringar och utveckla idéer
  • välja passande storlek, material, teknik/metod och motivera dina val (utifrån arbetets syfte och kvalitet och med tanke på miljön)
  • ta eget initiativ och komma med förslag som leder arbetet framåt
  • arbeta efter skriftliga och muntliga instruktioner
  • pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till plaggets form (utseende) och funktion (användningsområde) och vid behov ompröva och ändra dina tidigare val
  • hantera symaskinen på ett säkert och fungerande sätt och använda olika tekniker för klädsömnad med tanke på materialval
  • värdera din arbetsprocess och dokumentera ditt färdiga arbete
  • använda korrekta slöjdspecifika begrepp i dina beskrivningar
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång