LPP Batik och Shibori
PEDAGOGISK PLANERING
Arbetsområde: Batik och Shibori
Vi kommer bland annat att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:
Batik och shibori är en form av tygförändring och detta är både en konst och ett hantverk som blir allt mer populärt . Du ska få prova på att färga enligt knytteknik och shibori. Av det färdiga tyget syr vi sedan kuddfodral.
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)
- Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:
Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning, i det här fallet batik och shibori.
Begrepp som används i samband med dessa.
Arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas och följas.
- Slöjdens arbetsprocesser
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet. Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Målet är att du ska lära dig:
- vad batik är och hur man färgar batik.
- om batikens betydelse i andra delar av världen.
- följa instruktioner (muntliga såväl som skriftliga).
- ta egna initiativ, arbeta självständigt och ta eget ansvar.
- utvärdera din arbetsinsats och det färdiga resultatet.
För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:
- Vid uppstart av det nya arbetsområdet sker genomgångar i helgrupp både av läraren och via instruktionsfilm. Därefter blir undervisningen individanpassad så att du ska få möjlighet att utveckla dina kunskaper så bra som möjligt.
- Du får lära dig grunderna i hur man gör olika omknytningar för att få fram olika mönster på tyget.
- Minst två färgningar ska genomföras.
- Du färdigställer föremålet (kuddfodralet) och dokumenterar genom att beskriva alstret och skriva en utvärdering om processen.
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
- motivera dina val, varför du tycker att det blev bra eller vad du kunde gjort på annat sätt
- följa en arbetsbeskrivning, såväl skriftligt som muntligt
- ta initiativ och välja handlingsalternativ.
- arbeta med verktyg och maskiner.
- formge din slöjdprodukt.
- föra resonemang kring färg, form och material.