LPP Batik och Shibori

PEDAGOGISK PLANERING

Arbetsområde: Batik och Shibori

Vi kommer bland annat att arbeta med följande delar av syftet, inklusive förmågorna (ur Lgr 11)

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker:

Batik och shibori är en form av tygförändring och detta är både en konst och ett hantverk som blir allt mer populärt . Du ska få prova på att färga enligt knytteknik och shibori. Av det färdiga tyget syr vi sedan kuddfodral.

  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Vi kommer att arbeta med följande delar av det centrala innehållet (ur Lgr11)

  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:

Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning, i det här fallet batik och shibori.

Begrepp som används i samband med dessa.

Arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas och följas.

  • Slöjdens arbetsprocesser

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet. Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Målet är att du ska lära dig:

  • vad batik är och hur man färgar batik.
  • om batikens betydelse i andra delar av världen.
  • följa instruktioner (muntliga såväl som skriftliga).
  • ta egna initiativ, arbeta självständigt och ta eget ansvar.
  • utvärdera din arbetsinsats och det färdiga resultatet.

För att göra det kommer vi arbeta på olika sätt, till exempel:

  • Vid uppstart av det nya arbetsområdet sker genomgångar i helgrupp både av läraren och via instruktionsfilm. Därefter blir undervisningen individanpassad så att du ska få möjlighet att utveckla dina kunskaper så bra som möjligt.
  • Du får lära dig grunderna i hur man gör olika omknytningar för att få fram olika mönster på tyget.
  • Minst två färgningar ska genomföras.
  • Du färdigställer föremålet (kuddfodralet) och dokumenterar genom att beskriva alstret och skriva en utvärdering om processen.

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • motivera dina val, varför du tycker att det blev bra eller vad du kunde gjort på annat sätt
  • följa en arbetsbeskrivning, såväl skriftligt som muntligt
  • ta initiativ och välja handlingsalternativ.
  • arbeta med verktyg och maskiner.
  • formge din slöjdprodukt.
  • föra resonemang kring färg, form och material.
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång