Åk 9

Så här ser planeringen ut för åk 9 på textilslöjden:

Tenntrådsarmband

Tenntråd är ett viktigt material som används i den traditionella samiska slöjden. För att läsa mer om tennbroderiets urprung; klicka på bilden.

Du ska få prova på att fläta och sy ett tenntrådsarmband av tenntråd och renskinn. 

Det finns många olika sätt att fläta, trefäta, fyrfläta, med pärlor, med skinnremsa osv.  Nedan kan du se ytterligare instruktioner:

Klädsömnad:

Återigen använder vi symaskinen och syr ett klädesplagg av trikå. Du kommer att få lära dig följa en arbetsbeskrivning, lära dig mäta, läsa av klädmönster och annat som du bör veta när du syr i kläder i trikå. 

Tyg kan man göra på två sätt: Man kan ha tvåtråd system som korsar varann, VÄVNING. Men man kan också ha en tråd som bildar öglor, dvs virkning eller stickning.

Trikå är tyg som är stickat med maskin. I maskinstickade tyger bildas öglorna ofta av flera trådar samtidigt. Trikåtyger är ofta mjuka och elastiska.

Här ser du några exempel på vad du kan sy:

Materiallära:

Planera din drömgarderob.  Uppgiften hittar du här:


Vi går fortlöpande igenom olika redskap som används under arbetsprocesserna.

Utvärdera.


Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

  • Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång