Åk 7

Så här ser planeringen ut för åk 7 på textilslöjden:

Fällpall:

Vi producerar en ihopfällbar pall där du gör sitsen på textilslöjden och själva pallen på träslöjden. Sitsen ska ha en dekoration i form av en applikation som du gör av återbrukade tyger. På så sätt kombinerar du olika material, samtidigt som vi tänker på miljön.

Vad är då en applikation?

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster. På så sätt skiljer sig tekniken från lappteknik, där man bildar mönster genom att sy ihop tyglappar kant mot kant. Mönstret kan täcka hela bottentyget eller delar av det. "(Wikipedia )


Garnteknik: Virkning

Vi lär oss virka efter arbetsbeskrivning. Du får själv välja vad du vill virka. Det kan vara bakelser och kakor, mössor och vantar, pannband, väskor, nallar, dukar, maskotar...valet är ditt.

Vi ser ett Inspirationsrepotage från UR: Kvalité, Avsnitt 6 Virkad konst 12:12

Hur gör man då när man virkar? Ja du har ju troligtvis virkat luftmaskor och fasta maskor förut. Men det finns ju fler virksätt och förutom att jag visar och förklarar för dig kan du klicka på länken nedan för ytterligare instruktionsvideos:

Om du hinner kan du även prova på tunisisk virkning. Mer kommer om det senare...


Vi går fortlöpande igenom olika redskap som används under arbetsprocesserna.

Utvärdera.



Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
  • Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång