Åk 5

Så här ser planeringen ut för åk 5 på textilslöjden:

Varför har man slöjd i skolan? Du får en ganska bra förklaring om du klickar på länken nedan:



Miljökasse med tygtryck

Vi repeterar symaskinen och syr en miljökasse i bomull där vi lär oss göra ett tygtryck. 

Människan har en lång historia av att berätta och förklara saker med hjälp av symboler. Du ska få göra din egen symbol, något som står för dig och sedan överföra den till din tygkasse med en schablon till ett tygtryck. Men först kollar vi på vad en symbol kan vara (klicka på bilden nedan):



Väva band i bandgrind

Vi lär oss väva band i bandgrind. Du kan välja att göra ett nyckelband eller ett armband...eller om du kommer på något annat användningsområde.

Materialet vi använder är ull eller bomull.


Materialkunskap:

Ull:

Vi lär oss mer om ullen och dess egenskaper.


Tovning

Med hjälp av såpa och vatten tovar vi en gaphals.

Tova med filtnål

Skapa med filtnål. Du kan tova en bild, en bakelse, en nyckelring eller annat du kommer på.

För mer tovningstips, tryck på länken nedan:



Vi går igenom olika redskap som används under arbetsprocesserna.

Utvärdera.



Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

  • Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång