Åk 4

Så här ser planeringen ut för åk 4 på textilslöjden:

Varför har man slöjd i skolan? Du får en ganska bra förklaring om du klickar på länken nedan:


Broderi:

Broderi till slöjdpåsen

Brodera din namnlapp med förstygn, efterstygn, stjälkstygn, kedjestygn

Lär dig hur man fäster tråden!



Maskinsömnad:

Lär dig hur maskinen fungerar.

Öva dig att sy genom att först sy på papper.

Lär dig trä symaskinen med över och undertråd.



Dags för slöjdpåsen:


Materialkunskap:

Bomull


Strykjärnet och hur det används


Virkning:

Virka två band till slöjdpåsen med luftmaskor.



Fördjupning: garnteknik Virkning

 Vi tränar på löpögla, luftmaskor och fasta maskor genom att virka ett valfritt arbete som utgår  ifrån en skinnbit med hål i. Det kan vara en bakelse, en påse, en orm eller något annat.



Vi går igenom olika redskap som används under arbetsprocesserna.

Utvärdera.




Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

  • Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång