Åk 4
Så här ser planeringen ut för åk 4 på textilslöjden:
Varför har man slöjd i skolan? Du får en ganska bra förklaring om du klickar på länken nedan:
Broderi:
Broderi till slöjdpåsen:
Brodera din namnlapp med förstygn, efterstygn, stjälkstygn, kedjestygn
Lär dig hur man fäster tråden!
Maskinsömnad:
Lär dig hur maskinen fungerar.
Öva dig att sy genom att först sy på papper.
Lär dig trä symaskinen med över och undertråd.
Dags för slöjdpåsen:
Materialkunskap:
Bomull
Strykjärnet och hur det används
Virkning:
Virka två band till slöjdpåsen med luftmaskor.
Fördjupning: garnteknik Virkning
Vi tränar på löpögla, luftmaskor och fasta maskor genom att virka ett valfritt arbete som utgår ifrån en skinnbit med hål i. Det kan vara en bakelse, en påse, en orm eller något annat.

Vi går igenom olika redskap som används under arbetsprocesserna.
Utvärdera.
Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att